REPENSEM L'ESCOLA



Educant la mirada futura:
Creem contextos nutritius.

Podeu veure imatges de les jornades clicant aquí.
Podeu consultar els documents enllaçats des del programa d'actes (llegir més avall).

Després de l’èxit de les anteriors tres jornades, sota els títols “Reflexió a partir de les experiències de les escoles alternatives”, “La mirada cap a l’infant i l’adolescent” i “Escola i societat” enguany volem donar continuïtat a aquesta necessitat de repensar l’escola, a partir d’experiències de centres públics i privats que innovant o bé repescant antics models pedagògics guien el procés educatiu de l’infant o l’adolescent.

En aquesta edició volem centrar la reflexió sobre el concepte “contextos nutritius”. El clima social escolar és un factor clau  pel desenvolupament personal. Aquest es defineix segons la percepció dels mestres, professors, educadors, alumnes, famílies i serveis vinculats a l’escola. Un “context tòxic” frena el creixement personal i les seves característiques negatives fan aflorar les parts més fosques de la persona. Contagia en negatiu. Per contra, un “context nutritiu” fomenta el creixement personal, genera major convivència i afavoreix l’aprenentatge.

Amb l’objectiu que esdevingui un espai de trobada i intercanvi entre la comunitat educativa, i amb l’interès d’il·lusionar els equips docents a tirar endavant els seus objectius innovadors i de vegades trencadors, més enllà de les dificultats o traves burocràtiques, esperem que aquestes quartes jornades siguin d’allò més interessants i fructíferes. 

PROGRAMA

Divendres 27 de febrer de 2015

17.30  Acollida i acreditacions.  

18.00 Benvinguda i obertura de les IV Jornades Repensem l’Escola, a càrrec de Margarida Falgàs i Roser Batllori membres del Moviment de Renovació Pedagògica de Girona.

18.30 Conferència inaugural “L’escola com a microclima: entre la inversió tèrmica i el confort educatiu”, a càrrec de Jaume Funes, psicòleg, educador i periodista.
Podeu consultar la presentació clicant aquí.

Dissabte 28 de febrer de 2015

 9.00  Acollida i acreditacions.  

 9.30 Converses pedagògiques (Cal inscripció prèvia).

CONVERSA 1: L’acompanyament d’infants i joves i la competència emocional.
Projecte Escolta’m: la resiliència i la vinculació afectiva en l’acció tutorial. A càrrec d’Anna Viñas, educadora social, psicopedagoga, terapeuta familiar sistémica, i formadora del projecte Escolta’m; i Antoni Giner,  co-creador del projecte Escolta’m.
Modera: Esther Salvachua

CONVERSA 2: El per què de l’autogestió a l’aula.
  • Escola Camins (Ed. Infantil): Ambients de lliure circulació i aprenentatge.
  • Escola de Rellinars (Ed. Primària): Treball per projectes.
  • IES Carles Rahola (Ed. Secundària): Aula cooperativa.
  Modera: Miquel Payaró Podeu consultar algunes impressions de la conversa clicant aquí

CONVERSA 3: De la democràcia escolar a la democràcia ciutadana.
  • Escola Aulet: Les assemblees.
  • Escola L’Amistat: Comunitat d’aprenentage.
  • Jordi Feu: Membre de l’escola lliure La Llavor.
  Modera: Margarida Falgàs

CONVERSA 4: L’expressió artística: creativitat i salut emocional.
  • Projecte musical Montsalvatge de l’Escola Santa Eugènia. A càrrec d’Anna Agudo, mestra de música i musicóloga. Podeu consultar els articles recomanats clicant aquí.
  • David Martínez. Artistapedagog, fundador de l’associació teatral La Nave Va, profesor de la UdG a Educació Social i Magisteri, i formador ICE en competències emocionals. Podeu consultar els articles recomanats clicant aquí.
   Modera: Olga Puignou Podeu consultar algunes impressions de la conversa clicant aquí

CONVERSA 5: Equips professionals saludables
  • Rosa Guàrdia. Mestra, Formadora de Mestres en competències socials. Recerca d’estils educatius que afavoreixen la convivència. Podeu consultar la memòria de la recerca clicant aquí.
  • Àngels Roura. Professora, psicopedagoga, trainer de PNL i coach personal i d’equips. Podeu consultar la presentació clicant aquí.
     Modera: Roser Batllori Podeu consultar algunes impressions de la conversa clicant aquí

11.15  Pausa-esmorzar.

11.45 Conversa a tres: “Què fem cadascú per incidir en la renovació de l’escola?”
  • M. Victòria Gòmez. Mestra, pedagoga, vicepresidenta del Col·legi de Pedagogs de Catalunya i experta en Pràctica reflexiva.
  • Jaume Cela. Director i mestre d’escola jubilat, escriptor, col·laborador de diverses publicacions educatives…
  • Ramon Moix. Professor, pedagog, membre de la Xarxa d’Experts del Col·legi de Pedagogs de Catalunya i expert en Orientació familiar.
 
 13.15  Espectacle de cloenda a càrrec de Pep Duran, llibreter i contacontes.


Organitza:
Amb el suport de:
C:\Users\Joan\Documents\OLGA\EDUCACIÓ\MRP_Gi\Esdeveniments\2014-2015 Esdeveniments\2015 IV Repensem l'escola\logo_sergi25anys.jpgC:\Users\Joan\Documents\OLGA\EDUCACIÓ\MRP_Gi\Esdeveniments\2014-2015 Esdeveniments\2015 IV Repensem l'escola\COPEC.PNG C:\Users\Joan\Documents\OLGA\EDUCACIÓ\MRP_Gi\Esdeveniments\2014-2015 Esdeveniments\2015 IV Repensem l'escola\logo.png
Col·laboren:

Lloc: CENTRE CÍVIC TER C/Can Sunyer, 46. 17007 Girona







Podeu veure el vídeo-resum de les jornades clicant aquí.
i el vídeo de la conferència inaugural clicant aquí.

III Jornades Repensem l'Escola

Dissabte 19 d'OCTUBRE de 2013


Després de l’èxit de les anteriors dues jornades, sota els títols “Reflexió a partir de les experiències de les escoles alternatives” i “La mirada cap a l’infant i l’adolescent”, enguany volem donar continuïtat a aquesta necessitat dels mestres, professors, educadors i famílies  de repensar l’escola, a partir d’experiències de centres públics i privats que innovant, o bé repescant antics models pedagògics, centren el procés educatiu en el nen/a o l’adolescent.

En aquesta edició volem centrar la reflexió sobre el concepte escola i societat. Entenem que l'escola no educa sola. El temps escolar representa un percentatge petit en la nostra vida i també en la dels nostres infants. Tot i així el pes que subjectiva i socialment té la trajectòria escolar en els nostres itineraris vitals supera quasi totes les demés influències educatives informals i no formals. Actualment, però, la complexitat i interconnectivitat de la nostra societat fa que l'èxit escolar ja no sigui garantia d'èxit professional, laboral o social. Cal doncs una redefinició d'aquestes relacions?  Pot continuar l'escola treballant sola i al marge del context que l'envolta? Com l'incorpora i l'aprofita? I quin ha de ser el paper de la família, i la relació escola-família en aquest marc?

Amb l’objectiu que esdevingui un espai de trobada i intercanvi entre la comunitat educativa, i amb l’interès d’il·lusionar els equips docents a tirar endavant els seus objectius innovadors i de vegades trencadors, més enllà de les dificultats o traves burocràtiques, esperem que aquestes terceres jornades siguin d’allò més interessants i fructíferes.

Enguany la jornada ha estat coorganitzada entre la Fundació SERGI i el Moviment de Renovació Pedagògica de Girona, recentment creat.

PROGRAMA:

09.00  Acollida i acreditacions.  

9.30 - 11.00  Benvinguda i conferència inaugural:

Obertura de les III Jornades Repensem l’Escola
Roser Batllori, mestra i membre del Moviment de Renovació Pedagògica de Girona.
Albert Quintana, professor de secundària i membre de la Fundació SER.GI.

Conferència inaugural “Escola i Societat”
Joan Subirats, doctor en ciències econòmiques i catedràtic de ciències polítiques de la UAB.

11.00  Pausa-cafè.

11.30 – 13.30  Taules rodones simultànies:

Taula 1. Escola i Entorn. Modera: Margarida Falgàs, membre de MRP.
  • Institut Vallvera de Salt. Institut Obert al Món i a Salt. Presenta: a confirmar. 
  • Escola Vilamagore de Sant Pere de Vilamajor. Un projecte de vivenciació, manipulació i experimentació. Presenta: Ciscu Lombart, mestre d’educació infantil i primària, i cap d’estudis del centre.
  • Escola Amistat de Figueres. Comunitat d’aprenentatge. Presenta: Montserrat Ymbert.

Taula 2. Escola i Família. Modera: Miquel Payró, membre de MRP.
  • Institut de Sils. Avançant per educar junts. Presenta: Montserrat Clapers, professora.
  • Escola Fructuós Gelabert de Barcelona. Projecte “Tots a l’escola”, premi Participa a l’escola 2010. Presenta: Equip de mestres i famílies.
  • Escoles Bressol de Girona. L’escola un espai per créixer. Presenta: Rosa Ribas, directora de l’escola bressol El Pont.

Taula 3. Escola i noves interaccions. Modera: Roser Batllori, membre de MRP.
  • Escoles de Rubí. "Enriquint la realitat: AR i QR dins i fora de l'aula". Presenta: Josep Maria Silva, professor de "Comunicació i interacció educativa" a la UAB i gestor territorial de l'Àrea TIC al Vallès Occidental.
  • Escola El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer. Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la ciència. Presenta: Carme Alemany, mestre i tutora del centre.
  • “Mediona cap on anem”. Participació i dinamització comunitària amb les escoles. Presenta: Servand Casas, alcalde de Mediona i tutor de l’Escola La Fassina.
  • Escola Dalmau Carles de Girona. Aprenent a programar, aprenem a pensar. Presenta: Laura Bartrons, tutora del centre.

13.30  Pausa-dinar.

15.00 - 16.30  Tallers simultanis:
  • Taller d’Educació Amorosa. Dinamitzat per: Marta Graugés. Mestra i Psicomotricista.
  • La Pedagogia Sistèmica: orgullós de ser qui sóc, orgullós dels meus orígens, orgullós de les meves arrels.  Dinamitzat per: Esther Campeny. Mestra i formadora ICE-UdG (Equip de Competències Personals).
  • Ioga a l’escola. Una eina pel creixement personal i pel canvi social. Dinamitzat per: Dolors Garcia. Mestra i especialista en tècniques de ioga i relaxació pel RYE (Recherche sur le Yoga dans l’Education).
  • La Co-creació experiència de l’Escola Castellum. Dinamitzat per: Equip de mestres i famílies.
  • Robòtica a Educació Infantil: Bee-bot. Escola Carme Auguet.  Dinamitzen: Pilar de Bolós, directora del centre, i Josep Maria Cullell de l’equip del CRP del Gironès.
  • PNL a l’escola: despertar de la comunicació conscient. Dinamitzat per: Àngels Roura. Professora d’ESO, Psicodedagoga, Coach personal i d’equips i Trainer de PNL.
  • Art, Dansa i Poesia Corporal. Dinamitzat per: Filomena Ribalta. Professora d’ioga i animadora.
  • Eines Didàctiques amb tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement. Dinamitzat per: Josep Tort, equip LIC del Gironès.
  • Escacs a l’escola: Escacs, aprenentatge i millora conductual. Dinamitzat per: Josep Callís, professor Didàctica de les Matemàtiques de l’UdG, i Josep Serra, membre de la junta de la Federació Catalana d’Escacs.

16.30 - 17.00 Cloenda amb Xavier Besalú, doctor en Pedagogia i professor d’Educació Intercultural i Didàctica a la UdG.

DATA: Dissabte 19 d’octubre

HORARI: de 09.00 a 17.00 h

LLOC: Institut Vallvera  (Camí de les Guixeres, 2 - Salt)

PREU: 20 euros (no inclou esmorzar ni dinar)

INSCRIPCIONS: Fins el 15 d’octubre, sempre que quedin places. 

La inscripció només queda formalitzada una vegada s’han enviat les dades a través de la web i s’ha fet el pagament. La inscripció sense el pagament corresponent no assegura la reserva de plaça.

Cal fer un ingrés especificant nom i cognoms, així com el codi FA142, a nom de la Fundació SER.GI, al número de compte: 2100.3701.11.2500001112 de “La Caixa”

COL·LABOREN:
Institut Vallvera
CRP del Gironès

ORGANITZA:
MRP de Girona
Fundació SER.GI





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada